8. července 2021

Změny barev v práškovém lakování

V naší praxi se často setkáváme problematikou přechodů barev a s tím související doby čištění lakovací kabiny nebo kvality lakovaného povrchu. Čas i kvalita jsou podstatná ekonomická hlediska každého lakovacího provozu.

Lakovny, které převážně lakují jen jednu barvu nebo velice podobné odstíny, změny barev neřeší a lze zde dosáhnout výtěžnosti 90 až 95 %. U většiny provozů se ale potýkáme se změnami barev i s takzvanými těžkými přechody. Celý proces ovlivňuje mnoho faktorů jako je stav lakovacího zařízení, volba režimu čištění a posloupnost barev.

Lakovací zařízení

Pro lepší orientaci a ucelenost informací v procesu vracení / nevracení barvy je potřeba vědět, z čeho se lakovací zařízení skládá: 

  • Ovládací panel – správně naprogramovaný software vede obsluhu zařízení krok po kroku čistícím postupem, což je základem dobře vyčištěného boxu.
  • Práškové centrum – odtud barva vstupuje do práškových hadic. Pokud se čištění podcení hned zde, bude se kontaminace jinými odstíny projevovat dříve, než se barva začne recyklovat (tedy vracet zpět do systému).
  • Lakovací box – významnou roli hraje jeho stav. Poškrábaný, zanedbaný box se bude hůře čistit a čas čištění se výrazně protáhne. 
  • Lakovací pistole – u pistolí je minimální ovlivnění kontaminace. Naopak hadice, které k těmto pistolím vedou, jsou opomíjenou záležitostí. Doporučují se pravidelné výměny jedenkrát za rok i přesto, že nedošlo k žádnému viditelnému poškození. Důvodem je stárnutí materiálu, který pak způsobuje zachytávání většího množství barvy v pórech hadice. I staré hadice lze vyčistit, ale výrazně se čas čištění prodlouží.
  • Cyklónový odlučovač – cyklón má účinnost hlavně podle druhu práškové nátěrové hmoty 90 až 98 %. Čím jemněji namletá prášková barva, tím větší bude odpadovost. 
  • Koncová filtrace – nemá vliv na kontaminaci. Jejím hlavním úkolem je očistit odsávanou vzdušninu od velmi jemných zrníček barvy. Jedná se o velmi jemnou barvu, kterou by bylo problematické na díl dostat. 

Nákres lakovacího zařízení


Čištění a vracení barvy

Máme dva základní postupy čištění lakovacích kabin a boxů a je potřeba s nimi umět správně pracovat.

  • Rychlé čistění‘
    Tzv. „rychlé“ či „rychločištění“ zajistí vyčištění pouze cesty z práškového centra po lakovaný díl bez vracení následující barvy. U automatických kabin s recyklací PNH se využívá na hodně malé zakázky, případně opravy.
  • Kompletní čištění
    Tzv. „kompletní“ či „klasické čištění“ trvá o něco delší časový úsek. Proto je potřeba si spočítat, na jak velkou zakázku se čištění vyplatí. 

Také existuje značný rozdíl v čase čištění u nerezového lakovacího boxu a moderní plastovou kabinou: 

  •      Nerezový lakovací box – běžná doba na vyčištění:
    • bez vracení následující barvy je 10 až 20 minut  
    • s vracením následující barvy se čas prodlužuje od 1 po 2 hodiny!
  •      Plastový lakovací box – běžná doba na vyčištění:
    • bez vracení následující barvy je čas 3 až 10 minut  
    • s vracením následující barvy je čas 5 až 20 minut

U nerezového zařízení hraje důležitou roli sehranost a zkušenost obsluhy. U moderních plastových boxů je podstatný navolený sled barev, aby byl dosažen čas čištění 5 minut, je důležitá správná volba posloupnosti barevných odstínů.

Ve většině lakoven již technologové mají spočítáno, co stojí prostoj, ale často opomíjejí ztrátu na barvě (při každém čištění dochází ke ztrátám jak v cyklónovém odlučovači, tak i vlivem samotného čištění). Výrazný vliv má také efektivita aplikace. Pokud jsou lakýrníci šikovní a dokáží nanést na výrobek v první fázi hned 90 % barvy, nemá vůbec smysl uvažovat o kompletním čištění dříve, než zakázka dosáhne více jak 1.000 m2. Tato situace je velmi nepravděpodobná, ale stát se může. 

Na celkový čas čištění boxů a tedy i velikost zakázky, při které se vyplatí zavést kompletní čištění s následným vracením barvy má vliv hned několik aspektů.  

  • Odstín barvy před změnou = správná volba posloupnosti barev
  • Stav lakovacího boxu = udržovaný, pravidelně leštěný lakovací box má výrazně kratší časy pro ofouknutí barvy než poškrábaná kabina.
  • Stav / stáří dopravních hadic pro práškové nátěrové hmoty (neopomenout hadici pro recyklaci)
  • Stav cyklónového odlučovače = pravidelná údržba
  • Náročnost klienta na kontaminaci = jeden z nejdůležitějších faktorů. Pokud klient hledá kontaminaci pod lupou, je třeba hermeticky uzavřít prostory lakovacích boxů a čištění před výměnou provést i zdvojené. Nutno počítat s vyšší cenou za lakování.
  • Barva = ne každá barva je vhodná pro recyklaci. Tuto důležitou informaci bychom se měli dočíst v technickém listu k danému produktu. Např. metalické barvy, barvy se speciálními efekty (kladívkový efekt, struktury…), barvy s vysokým leskem recyklovat lze, ale pouze se zvýšenou opatrností. Někdy je potřeba recyklát : nová barva v poměru 1 : 5. V takovém případě je nutné recyklovanou barvu doplňovat v předepsaném poměru k čerstvé barvě. Naštěstí i tohle již umíme automatizovat.
  • Vliv okolí = např. probíhající stavební práce, nebo neuklizená barva, jiný nepořádek (v tomto případě není recyklace vhodná) 
  • Velikost následující zakázky - při malé zakázce se recyklace odpadní barvy nevyplatí. Jedno společné číslo pro všechny lakovny ale neexistuje. Každý provoz používá různě drahé barvy a má také jiné časy pro čistící procesy. 
    Tabulka - příklad  - volba čistícího režimu

Správná posloupnost barev

Správná posloupnost barev v práškovém lakování není jen o posloupnosti barevných odstínů. Dvě po sobě jdoucí barvy by si měly být co nejblíže (např. RAL 1014, následuje RAL 1015). To je ideální případ. V celém vzorníku se ale občas vyskytne nevhodná posloupnost, ale i s tím lze pracovat (např. celá řada 9000: RAL 9007 metalická šedá / RAL 9016 bílá / RAL 9017 černá). Ve všeobecnosti lze říci, že je nejlepší postupovat při výměně od nejnižšího čísla nahoru a poté zase zpět dolů (vyjma právě řady 9xxx). 
Postup vzorníkem není vždy dost plynulý a poté dochází ke skokům: např. RAL 1013 – 1015. Je nutné řešit i délku skoku vzorníkem RAL, pokud by další barva byla např. až 5013 (tmavě modrá) musí se přizpůsobit režim čištění. Pokud se střídají jen barvy bílá a černá, nelze mezi ně vsunout jinou bravu a je třeba vyřešit postup čištění a snažit se dodržovat základní výše zmíněné zásady.

A jaký je pro lakování nejhorší barevný přechod? Z tzv. „teplých barev“  červená, oranžová, žlutočervená, žlutá a zelenožlutá na barvy se speciálním efektem (kladívkový efekt, struktury a některé metalické barvy) z  tzv. „teplých barev“. Těmto přechodům doporučujeme se vyhnout. Často se setkáváme s bílou / světle šedou strukturou, která odhalila tři předchozí barvy, které lakovna používala tentýž den na jiné směně. V těchto případech je nutné předvídat a problémům předcházet, s čímž nám v dnešní době velmi ulehčují inteligentní systémy, např. náš řídící systém HiVision. Tyto systémy neustále monitorují stav zařízení, využití a hlavně veškeré prostoje. 

V případě bližšího zájmu o tuto problematiku se s vámi rádi setkáme na některém z našich školení. Některé z vad vzniklé špatným čištěním popisujeme i v našem Katalogu vad.

 

Kontakty

Ing. Marek Kejík

Ing. Marek Kejík

vedoucí laboratoře

+420 739 002 152kejik@itsbrno.cz